zaterdag 23 juni 2012

Vakantietijd ook een tijd van herbezinning (23-6-2012)


De vakantietijd breekt aan. Nu de zomer nog? Covide directeur Willem Massier trekt zich zes weken terug. Kan dat zo maar?

Toen ik een tijdje terug aan collega's en vrienden vertelde, dat ik deze zomer van plan was om me zes weken terug te trekken, waren de reacties heel verschillend. En kleine opsomming:
  • Kan dat zo maar? In deze economisch zware tijd moet je als directeur eigenaar toch juist een stapje meer zetten? 
  • Kun je je bedrijf zolang aan je personeel overlaten?
  • Kun jij wel zolang zonder je bedrijf?
  • Zo zo; laat het maar breed hangen ....
  • Heel verstandig. Beter nu vrijwillig dan later gedwongen.
  • Goed idee zeg. Even echt afstand nemen. Maar is zes weken dan niet wat kort?
Waarschijnlijk ben ik er nog wel eentje vergeten.
En toegegeven, wanneer ik die tegenwerpingen hoor, dan zetten ze ook wel weer even aan tot nadenken. Immers, zes weken is twee keer zolang als ik ooit eerder deed. We zijn met een aantal nieuwe klanten bezig en de implementatie is nog niet afgerond in sommige gevallen niet eens begonnen.
Toch ben ik blij met de gemaakte keuze van een lange periode van een stapje terug doen vanuit de volgende overwegingen
  • Het klopt, dat het economisch in onze westerse wereld even een flink stuk minder gaat. Een collega ondernemer zei gisteren zelfs tegen me, dat hij het gevoel had alsof de economie tot stilstand was gekomen. In tijden van recessie kun je natuurlijk gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is. Ik prefereer echter om af en toe eens naar mijn eigen bedrijf te kijken. Dat doe ik elk jaar wel overigens. Maar voor bezinning is afstand nodig. En die mis ik op dit moment meer dan in andere jaren.
  • Ik merk bij mezelf, dat ik af en toe versmolten lijk met mijn werk. 's Nachts, tijdens het televisie kijken en zelfs als ik met mijn kleinzoon aan het spelen ben, ben ik óók met het werk bezig. Kortom: ik heb te weinig afstand tot het werk. 
    Elk weldenkend mens weet, dat dat ongezond is. Natuurlijk is mijn werk voor mij als ondernemer één van de belangrijkste zaken in het leven. Maar ook als ondernemer is het belangrijk de relativiteit te blijven zien van wat je doet. Zonder een goede gezondheid bijvoorbeeld begint een mens maar bar weinig. Niet voor niets luidt een gezegde: "Een gezond mens heeft vele wensen. Een ziek mens heeft er maar één!" Het belang van een goede gezondheid geldt voor mij zelf, maar niet minder voor de gezondheid van mijn medewerkers. Een talenttest uitgevoerd door Focus op Sales heeft mij wat dat betreft ook wel even met de beide benen op de grond gezet. 
  • Beter werken is niet hetzelfde als harder werken. Je kan ook zoveel werk op je bordje krijgen of nemen, dat je de nauwgezetheid om het helemaal TOP uit te voeren in ruilt voor snel 'fixen', wat al snel leidt tot slordigheid. Dat levert niet alleen jezelf minder voldoening op, ook je klanten worden er niet blij van en onder de streep kost die aanpak je zelfs vaak meer tijd. Uiteindelijk levert het je vervolgens zoveel stress op, dat de gezondheid in het geding komt. En natuurlijk gaat dit jou als lezer nooit overkomen, maar ik ben wel zo'n mietje. En eerlijk gezegd ben ik bang, dat mijn collega's ....
  • En nu ik het daar over heb: ik kan die stap terug voor een periode van zes weken natuurlijk alleen zetten, omdat ik 100% vertrouwen heb in mijn collega's. Een team van hardwerkende en loyale mensen die het hart op de goede plek dragen: klantgericht en met samenwerken als basis. En aangezien helpen bij 'klantgericht samenwerken' de basis is voor Covide CRM, zit dit wel goed. Natuurlijk kunnen ze mij altijd even bellen. 
Allemaal een goede vakantietijd gewenst.
Willem Massier
NB Mag ik u ook nog enkele regionale tips voor uw vakantiebesteding aanbieden? Beslist de moeite waard zijn namelijk deze drie door ons mede gesponsorde festiviteiten:
  • Theater op 't Zand
    Theater op ’t Zand is een inspirerend en laagdrempelig cultuurfestival dat zich afspeelt op het Kootwijkerzand, om precies te zijn bij de Uitkijktoren van Staatsbosbeheer aan de Houtvester Van ’t Hoffweg.
    Dit jaar is het op zaterdag 7 juli 2012 helaas de allerlaatste keer, dat u nog van dit op Oerol lijkende eendagsfestival kunt gaan genieten. Dus grijp die kans!
  • Ballonfiesta BarneveldHet Barneveldse Ballonfiësta is 4 dagen lang een feest voor jong en oud! Dit jaar van 15 t/m 18 augustus 2012 wordt dit al meer dan 25 jaar georganiseerde festval gehouden vanaf de unieke bosrijke startlocatie achter het Schaffelaar Kasteel en de schitterende Orangerie. Populair als relatiegeschenk, terwijl de opbrengst elk jaar ten goede komt aan meerdere goede doelen.
  • Dorpsgolf Barneveld
    Het Dorpsgolftoernooi wordt – uiteraard met zachte ballen – dit jaar op zaterdag 25 augustus 2012 gespeeld in het Centrum van Barneveld. Er zijn daartoe 18 plaatsen gelokaliseerd, beginnend en eindigend bij Kasteel De Schaffelaar. Een feestelijk evenement, waarvan de opbrengst bestemd is voor de nieuwe Toon Hermans Salon. Een golf-event met zowel een sportief als netwerk element.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten