zondag 4 maart 2012

Klanten zijn net mensen! (4-3-2012)


Met 'Klanten zijn net mensen' als thema organiseert goede vriendin Karelien Druijff op 2 april in het Schaffelaar Theater haar eerste Ei-Opener;

een seminar met steun o.a. de Rabobank en de Kamer van Koophandel - vooral voor retailondernemers in Barneveld. Uiteraard is Jos Burgers - schrijver van 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!', in 2006 het best verkochte managementboek - de gastspreker.
De afgelopen week zag ik op TV een programma met 'meneer Reimers'. Hij was te hulp geroepen door een eigenaar van een restaurant, die vragen had bij de wijze van werken van zijn personeel. In een kleine drie kwartier zagen we eerst een ongelooflijke hoeveelheid klantONvriendelijkheid voorbij komen. Genadeloos gefilmd door verdekt opgestelde camera's. Uiteraard zette onze held het vervolgens weer helemaal recht. In een paar dagen: probleem opgelost. Tsja, was het maar zo eenvoudig, denk ik dan.
Karelien is fan van Jos. Onlangs bezocht ze ook een bijeenkomst met hem in Ede en ze kwam er helemaal opgetogen van terug. "Inspirerend en motiverend. Je had erbij moeten zijn man!" 
Ik heb Jos Burgers inderdaad nog nooit persoonlijk ontmoet en ja, wie mijn blogs leest, heeft zijn naam geregeld voorbij zien komen. Zijn gedachtengoed is zo logisch, dat je je eigenlijk niet kunt voorstellen, dat we dat allemaal niet gewoon altijd in de dagelijkse praktijk toepassen. Wanneer Burgers zegt: "Klanten willen aandacht en respect en het gevoel, dat ze u kunnen vertrouwen.", dan is dat toch niet zo bijzonder?
En juist dáár schuilt - denk ik - het gevaar!
Terwijl ik er echt tot in mijn tenen doordrongen ben, presteer ook ik het nog om klanten soms te frustreren. Door te denken 'het beter te weten'. Door niet eerst goed te luisteren, maar veel te snel te spreken. Natuurlijk, vaak vanuit enthousiasme, maar niet voor niets is "Eerst begrijpen, dan begrepen worden" de vijfde eigenschap van effectief leiderschap volgens de tegenwoordig veel gelezen Stephen Covey. 
We weten het toch eigenlijk allemaal wel. Is niet een oud spreekwoord: "Spreken is zilver, zwijgen is goud!"? 
O ja, breng nu wel even een bezoek aan www.barnsupport.nl/eiopener.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten