donderdag 15 maart 2012

CRM en discipline (15-3-2012)


Bij discipline denk je misschien vooral aan dwang en gehoorzaamheid. Niet onlogisch, maar wel onhandig …

Discipline heeft door de jaren heen een steeds negatiever klank gekregen, zelfs de woordenboeken doen hierin mee. Terwijl het feitelijk één van de grootste geschenken is, die we hebben meegekregen. Discipline komt namelijk oorspronkelijk van 'leren'. Meer specifiek: leren van een ander.
In elke positieve opvoeding is discipline de basis. Van voordoen en nadoen tot en met aanmoediging en straffen. Er werd bij ons thuis echt behoorlijk gediscussieerd, we waren zeker niet van de braafsten en zowel vader als moeder lieten ons niet onze gang maar gaan. Zo heb ik van jongs af aan meegekregen: discipline = leren en omgekeerd!
Daarom was het eerder deze week ook in eerste instantie best vreemde gewaarwording om in het programma rond 'meneer Reimers' mee te maken, dat een jonge man van midden twintig niet meer mee wilde doen met als motivatie: "Ik weet voldoende en doe het goed!"
Daarover nadenkend moest ik bekennen, dat ook ik - Johan Cruijff is dus niet de enig'ste' - lang heb gedacht, dat ik 'het' beter wist. Eigenlijk maakte onderwerp en thema niet uit: "Ik wist het beter!".
Pas toen ik inmiddels jaren geleden fors met mezelf in de knoei kwam, ontdekte ik, dat ik eigenlijk niet alleen maar heel weinig inderdaad wist, maar dat er oneindig veel meer moet zijn, waarvan ik niet eens weet, dat ik het niet weet. Dat kan - voor een control freak als ik ben - in eerste instantie beangstigend zijn, uiteindelijk ben ik ontzettend dankbaar voor die ontdekking.
En … het was voor mij ook nodig om de zevende eigenschap van effectief leiderschap - ook wel de derde trap - van Stephen Covey te begrijpen: die van permanent leren en inspireren.
Leven is dus eigenlijk een leven lang leren, een leven lang discipline.
Of het nu gaat om
  • het laten liggen van dat lekkere koekje, dat glas wijn, die sigaret, die lekkere vette gehaktbal of vul zelf maar verder in, omdat je weet, dat dat beter voor je is
of 
  • het leren luisteren naar je klanten, eerst willen begrijpen voordat je begrepen wordt of het vastleggen van je klantcontacten, omdat je weet, dat alleen gedeelde informatie bedrijfsbreed klantgericht werken mogelijk maakt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten