donderdag 22 maart 2012

CRM en doelgerichtheid (22-3-2012)


Bij CRM en doelgerichtheid denk je natuurlijk meteen aan te behalen targets. Is daar dan iets mis mee?

In mijn praktijk als leverancier van een CRM-systeem kom ik in gesprekken vaak tegen, dat er vooral gezocht wordt naar een systeem om verkopers beter te kunnen ondersteunen. Targets vaststellen over een periode van bijvoorbeeld een kwartaal en er ook nadrukkelijk op sturen.
In een tijd waarin de handel niet voor het oprapen ligt, lijkt dat ook niet meer dan logisch. Maar hoe is dat in andere tijden en voor niet-verkopers?
Als een van de zeven eigenschappen van effectief leiderschap noemt de momenteel razend populaire Stephen Covey doelgerichtheid. Het is een eigenschap, die heel veel mensen ontberen. Probeer het eens voor je zelf: hoeveel tijd besteed jij nu per dag aan de dingen die je echt belangrijk vindt? 
Eén van de belangrijkste hulpmiddelen om ook daadwerkelijk meer tijd aan de door jou belangrijk gevonden dingen te besteden, is om geregeld je einddoel voor ogen te nemen. Wat zou je werkelijk willen bereiken in je leven? Het duidelijkst misschien wel te duiden met wat jij  graag zou willen, wat anderen over jou zeggen als je leven voorbij is?
Doelgericht handelen betekent dus, dat je weet hebt, waar je echt wilt terecht komen en er vervolgens voor gaan, een stand voor zijn om je niet van je weg te laten afbrengen. Daarbij kies je de juiste hulpmiddelen, zoek je de juiste vrienden en ben je actief onderweg.
Kortom: er is helemaal NIETS mis aan het hanteren van targets. Zorg er alleen voor, dat je de juiste targets hebt gekozen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten