woensdag 31 oktober 2012

Over bruggen bouwen en samenwerken (31-10-2012)


Afgelopen maandag presenteerden de heren Rutte en Samson hun regeerakkoord. Ook bij hen appelleren bruggen bouwen en samenwerken blijkbaar ergens aan. De vraag is: waarom zijn die twee mogelijkheden plotseling weer zo in de picture?

Nadat afgelopen maandag de heren Rutte en Samson hun regeerakkoord hadden gepresenteerd, riep éen van de collega's de volgende dag, dat ik blijkbaar erg veel invloed heb in Den Haag. Tsjaa, fijn zo'n collega.
Zo'n opmerking streelt natuurlijk het ego heel even. Niet omdat ik ook maar een seconde de gedachte heb gehad, dat die collega misschien een beetje gelijk had. Wel omdat het de bevestiging is van een visie, die voor ons bedrijf vanaf 1991 de basis is geweest en die we jaren geleden als volgt hebben verwoord: "Onze visie op de wereld is er één van elkaar helpen door samen te werken en bruggen te bouwen. Tussen mensen onderling, tussen leveranciers en klanten, tussen werkgevers en medewerkers, tussen gewenst imago en daadwerkelijke ervaringen door klanten, tussen nu en de toekomst, tussen droom en daad."
We voegden eraan toe: "Innovatie, betrokkenheid, duurzaamheid, transparantie en efficiency zijn daarom basisthema's in onze werkwijze. Klantgerichtheid het uitgangspunt! Het is onze visie, dat klantvriendelijkheid aangevuld met klantgericht samenwerken - uitgaand van het helpen van klanten - leidt tot de best denkbare rendement. Zowel voor wat betreft de sfeer binnen een organisatie als het bedrijfsresultaat."
Wij hebben deze samenhangende visie vervolgens vertaald in
  • een missie
  • praktisch dienend leiderschap
  • het faciliteren van behulpzame en pro-actieve medewerkers
  • een gedisciplineerde interne organisatie en … 
  • een samen met klanten doorontwikkeld online product, dat niet meer moet zijn dan een fantastische tool om de visie en missie te ondersteunen: Covide CRM
  • de Krant voor Klantgericht Samenwerken
  • en sinds kort pagina's op Facebook en Google+ 
Bruggen bouwen en samenwerken wordt anno 2012 weer veel breder gedragen en zelfs omarmd. We hoeven ons niet langer te beschouwen als roependen in de woestijn. Waar de afgelopen tientallen jaren bijna blind achter de cijfers en een - zo leek het - niet te stuiten groei werd aangerend, beginnen steeds meer mensen ook in de top van het bedrijfsleven weer oog te krijgen voor de mens. Of die nu medewerker is of klant.
In een eerdere blog schreef ik over Customer Experience. Vanmorgen las ik via de Krant voor Klantgericht Samenwerken (komt elke dag gratis uit via het internet, je kán je ook gratis abonneren) een fraai artikel op 'Frankwatching, online trends, tips & tricks'. Wendy Geurkink schrijft in een artikel met de titel "Werkt jouw klantenservice al community based?" over het belang dat social media kan betekenen voor klantenservice.
Letterlijk schrijft zij als titel voor één van haar paragrafen 'Klantenservice, bruggenbouwer in engagement'. Om af te sluiten met "Ik geloof er heilig in dat je door het strategisch inzetten van klantenfeedback als basis voor (proces)verbetering en (product)innovatie meer engagement kunt bereiken en daarmee een excellente organisatie kunt neerzetten. De klantenservicecommunity kan daarbij een driver zijn en zorgt er voor dat jouw organisatie niet alleen kosten bespaart, maar ook bewondering gaat oogsten bij vriend en vijand. En wie wil dat nu niet?"
Volgens mij is het nu tijd voor: AMEN, wat ik graag niet zou willen vertalen met 'zo is het' maar met 'het zij zo'.
Ik hoop dat de lezer het nuanceverschil begrijpt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten